#NieJestemUtrzymanką – Kampania społeczna o przemocy finansowej

Wg statystyki policji tylko w ubiegłym roku przyjęli 1 873 zgłoszeń dotyczących przemocy ekonomicznej. Mamy  świadomość, że jest to niewielka liczba i wiele osób nie zdaje sobie sprawy z jej istnienia i skutków. Przemoc na tle finansowym dotyka szczególnie kobiety, nie oszczędza jednak mężczyzn, dzieci czy osób starszych. Ten trudny temat podjęła Marta Gargas certyfikowany Trener Mentalnym i Licencjonowanym Trener Structogram Polska, pomysłodawca marki #BiznesMama. Która sukcesywnie od kilkunastu dni publikujemy na swoim facebooku informacje w tym temacie. Tym samym powstała kampania społeczna #NieJestemUtrzymanką.

Kampanie można śledzić tutaj: https://www.facebook.com/martagargastrener

Nie każdy wie co to przemoc ekonomiczna

Trudno tu nie odnieść się do stereotypów w naszym społeczeństwie, które mówią, że to mężczyzna ma zarządzać pieniędzmi i trzymać kasę.  Jeśli tylko jedna osoba w związku zarządza, a druga nie ma nic do powiedzenia, wtedy mówimy o przemocy finansowej, ekonomicznej.

Najczęściej o takiej przemocy mówi się wtedy, gdy kobieta ma obowiązek rozliczyć się z każdej wydanej złotówki, przedstawiając rachunki. Wydzielanie i kontrolowanie wydatków, a także przywłaszczenie sobie wynagrodzenia do kontroli. Nierzadko związane jest z zakazaniem partnerce wykonania pracy, lub utrudnia się jej podjęcie jej. Często, aby otrzymać pieniądze trzeba być „grzecznym”. Istnieje wiele różnych form przemocy finansowej i o tym właśnie mówi kampania społeczna #NieJestemUtrzymanką

Jaki jest cel kampanii?

Edukować. Uświadamiać. Uczyć. Rozwijać. Doświadczać.

Innych i siebie.  Jeśli chociaż jedna kobieta dzięki tej kampanii podejmie pracę i powróci do aktywności zawodowej, bo od dawna rozmowy o kaszkach i kupkach jej przeszkadzają, ale nie bardzo wie jak się za to zabrać, to już będzie sukces! Dla jednego ludzkiego istnienia warto wywołać burzę w mediach.

Jestem trenerem mentalnym. Na co drugiej sesji słyszę obawy oraz opowieści o trudach codzienności. W czasie pandemii ilość strachu, obaw, stresu znacznie się zwiększyła. Pojawiły się problemy, których dotychczas kobiety nie miały. Na porządku dziennym są kłopoty związane z finansami i przemocą finansową, kłopoty związane z płynnością, gotówką i zadłużeniami. Niestety pandemia covid 19 spowodowała wiele zmian w społeczeństwie. Zmian i skutków, które będziemy odczuwać jeszcze przez długi czas. Teraz aby wrócić do normalności potrzebujemy czasu i wsparcia. Wszyscy. Dzieci, młodzież, dorośli, młodzi i starsi, kobiety i mężczyźni. Stąd kampania skierowana do kobiet #NieJestemUtrzymanką – by edukować, wspierać, pomagać, czasem wskazywać inne rozwiązania a czasem popychać do działania.” Mówi Marta Gargas, pomysłodawca kampanii.

Dlaczego przemoc ekonomiczna?

Jestem na takim etapie swojego życia, w którym mocno doświadczam na samej sobie powiedzenia „Umiesz liczyć – licz na siebie.” Pewnego dnia budzisz się w domu, który z dnia na dzień nie jest Twój choć pracowałaś na niego pół swojego życia. Nagle człowiek, który śpi obok w pokoju wydaje Ci się obcy a każdy kolejny dzień pokazuje Ci, że z odpowiedzialnością i lojalnością jest mu zupełnie nie po drodze. Wiem, że gdyby nie moja głowa, własne pomysły, praca zawodowa, niezależność tkwiłabym dziś w czymś co skazywałoby mnie na życie u boku kogoś kto kłamie i nie daje szczęścia ani mi ani dzieciom. Chcę swoim doświadczeniem uchronić kobiety przed złymi decyzjami, pokazać im drogę, która w razie „W” będzie ich zabezpieczeniem. A poza tym finanse to moja pierwsza praca. „Coś niecoś” wiem na ich temat – wszak przez 10 lat pracowałam w korporacji w sektorze finansów. „ Mówi Marta Gargas, pomysłodawca kampanii.

Kampania będzie trwać jeszcze długo

Kampania będzie poruszała nie tylko finansowe aspekty. Będzie o aktywności zawodowej kobiet, w końcu to kampania #BiznesMamy. Będzie o samorealizacji, marzeniach, celach i planach oraz o potrzebie spełnienia i szczęścia. Poruszony zostanie też temat stereotypów utartych w społeczeństwie, schematów oraz rozwiązań na codzienne problemy i przekonania.

Kampania zakończy się wsparciem dla kobiet, mężczyzn i dzieci połączonym z treningiem mentalnym. Wsparciem po okresie pandemii, w czasie powrotu do normalności.

Materiały prasowe

Udostępnij

Facebook
Być może zainteresują Cię...
Warto przeczytać

Najbardziej popularne

Jak zadbać o skórę ust zimą?

Jak zadbać o skórę ust zimą?Smagane wiatrem, narażone na wahania temperatur i przesuszonego powietrza. Dla skóry ust nastał trudny okres. Bez odpowiedniej ochrony, nawet te

Jak się czuć bardziej kobieco

Do tej pory jeszcze nie poruszyła tak ważnego tematu jak „czuć się kobieco”. W dzisiejszym świecie, gdzie tempo życia i różnorodność ról, które pełnimy, mogą