Jak wspierać koncentracje u dzieci? Czyli techniki mindfulness

techniki mindfulness

Żyjemy w bardzo trudnych czasach, nasze dzieci czy młodzież, borykają się z różnymi problemami. Przez ponad rok żyliśmy w strachu, zamknięci w 4 ścianach. A i teraz do normalności sprzed pandemii jeszcze nam daleko. Taki stan bardzo mocno odbija się na naszych dzieciach. Nasza codzienność już nie wygląda tak jak wcześniej. Przebywanie w domu, brak kontaktów z rówieśnikami, telewizja, social media, gry komputerowe – to wszystko wpływa na stan psychiczny i fizyczny naszych dzieci. W tym okresie, nierzadko pojawiają się problemy z koncentracją i roztargnieniem. Jak wspierać koncentracje u dzieci? Przeczytaj!

Problemy z koncentracją u dzieci

Rozwój psychoruchowy u dzieci, zmienia się w zawrotnym tempie. Jest bardzo dynamiczny i intensywny. Dzieci najczęściej są bardzo żywe, ruchliwe i nie brakuje im energii. Warto sobie uświadomić, że problemy z koncentracją u dzieci jest całkowicie normalny. Z wiekiem, dziecko uczy się nowych umiejętności – tym samym, skupia lepiej uwagę na konkretnym zadaniu czy zabawie. Niestety nie zawsze tak się zdarza. Szczególnie w okresie pandemii, kiedy dzieci powinny skupić się na zajęciach online, ich koncentracja i uważność spadają. Trudno jest im się skupić na słuchaniu czy wykonywaniu poleceń. Jeśli zauważyłaś, że Twoje dziecko z biegiem czasu ma obniżoną koncentrację, nie może skupić się na zadaniu, cały czas coś je rozprasza, wtedy warto wykonać kilka ćwiczeń.

Koncentrację można ćwiczyć

Nasz mózg to złożony i bardzo interesujący organ. Nie każdy zadaje sobie z tego sprawę, jak potężną siłę i moc posiada. Nie każdy też wie, że mózg można ćwiczyć. Ćwiczenia można porównać do pracy nad sylwetką, mięśniami. Aby nasze ciało było w odpowiedniej formie fizycznej, warto każdego dnia poświęcić kilkanaście minut na trening, odpowiednio się odżywiać i odpowiednio regenerować organizm po wysiłku. Dokładnie tak samo powinniśmy ćwiczyć mózg i dostarczać mu odpowiednich witamin, makro i mikro elementów. Ćwiczenia, warto wykonywać każdego dnia. Nie ma znaczenia czy ćwiczy je 5 letnie dziecko czy 14-letni nastolatek. Ćwiczenia potrzebne są dla każdego, także dla dorosłej osoby, a zwłaszcza dla seniora!

Dziecko ma mnóstwo energii, ale nie potrafi się skupić

Jeśli Twoje dziecko jest hiperaktywne, z głową pełną pomysłów, bardzo aktywne ruchowo, ale nie potrafi skupić się na konkretnym zadaniu. Jest spięte, nerwowe i ma problemy z emocjami. W takim wypadku koniecznie musisz wykonać z nim tak zwany mindfulness. Samo pojęcie mindfulness pochodzi z języka angielskiego i oznacza skupienie. To zestaw różnych technik, metod, prostych ćwiczeń do wykonania codziennie, które wspierają rozwój dziecka czy nastolatka.

„Im więcej czasu, energii i uwagi poświęcamy naszym dzieciom – tym łatwiej osiągamy zamierzone efekty. Najprostszą formą opieki nad dziećmi i wspólnego spędzania czasu jest wspólna bajka na Netfliksie czy gra na playstation. Tylko czy najlepszą? Efektywne spędzanie czasu z maluchami to dziś wyzwanie dla rodziców, którzy zmęczeni i zabiegani marzą o odpoczynku i filiżance popołudniowej herbaty czy kawy w ciszy i spokoju. Nie mniej jednak warto znaleźć odrobinę czasu codziennie by potrenować swój i dziecka mózg w obszarze koncentracji, uważności i skupienia. Kilka ćwiczeń zaprezentowanych w wordbooku z pewnością wspomoże rodziców w pracy nad obszarami, które uległy zmianom w trakcie izolacji, pandemii i wykluczenia społecznego. Niestety psychologiczne skutki pandemii pozostaną z nami na długo, zwłaszcza w głowach dzieci, młodzieży i nastolatków. Im szybciej rozpoczniemy pracę nad przywróceniem normalności w naszych głowach – tym lepiej. Praca z emocjami, koncentracją i powrotem do normalności to droga wyboista, żmudna i pełna zakrętów. Ale z pewnością opłacalnym jest jej pokonanie. W trosce o nas samych i nasze dzieci.” – mówi Marta Gargas trener mentalny sportowców i rodzin.

Niektóre zalety uważności poparte badaniami (APA-artykuł)

  • redukcja ruminacji (obsesyjne, nieprzyjemne myśli)
  • zmniejszenie negatywnych emocji
  • zwiększenie emocji pozytywnych
  • redukcja stresu
  • polepszenie pamięci
  • radzenie sobie z emocjami
  • radzenie sobie z myślami (o przeszłości/przyszłości, o sobie)
  • koncentracja, skupienie
  • poprawa zdrowia fizycznego
  • większa satysfakcja w relacjach
  • lepszy wgląd w siebie

Pobierz bezpłatny workbook do wykonania ćwiczeń na koncentrację i uważność z dzieckiem w domu!

LINK: http://martagargas.pl/index.php/produkt/trening-koncentracji-i-trening-uwaznosci-dla-dzieci-workbook/

Workbook przygotowała Marta Gargas certyfikowany trener mentalny i licencjonowany trener Structogram Polska. Jest autorką kalendarza #BiznesMama oraz książki “BiznesMama – biznes urodzony w domu” Prywatnie mama 3 synów i 2 psów.

Materiał prasowy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *